Bamakói iskolatámogatási program

Helyszín

Mali
Bamako

“Egy tégla is számít”

Zalka Zsófia, Szekeres Noémi, Huszár Eszter, Faragó Ibolya, Kovács Andrea, Meleg Zsófia & Bóna Anita, Dr. Kovács Gabriella, Mark Paterson, köszönjük a támogatást! És köszönjük a támogatást mindazoknak is, akik a korábbi években nyújtottak támogatást az iskola építésében.

 

École Chérifoula – A remény szigete a nyomor mocsarában

Maliban a gyermekek 30%-a egyáltalán nem jár iskolába, az analfabetizmus közel 80%-os. A szülők, vagy nem engedhetik meg maguknak, hogy nélkülözzék a gyermeki munkaerőt, vagy fel sem merül bennük az iskoláztatás gondolata, hiszen ők sem jártak soha oda. Az is lehet, hogy közel, s távol nincs iskola a környéken. Bamakóban, a gyorsan növekvő fővárosban több olyan terület is van, ahol a kormány nem biztosít iskolát. Ezek egyike a város közepén, az ipari negyedek, vágóhidak, szemétdombok, nagybani állat-és zöldségpiacok szomszédságában található Sanfil nyomornegyed.

Itt, a zöld nyálkával borított poshadó pocsolyák, a 45 °C melegben dögletes bűzt árasztó, fekete rothadó szeméttel, emberi ürülékkel teli nyitott csatornák, a kilátástalan szegénységben roskadozó vályog- és bádogviskók, szemétdombokon legelésző tehenek, birkák és az ott játszadozó gyermekek mellett áll, a remény szigeteként, az École Chérifoula magániskola. Ide azok a szerencsés gyerekek járhatnak, akiknek a szülei több-kevesebb nehézséggel ki tudják, vagy legalább megpróbálják kifizetni a havi, helyi viszonyok között 3 üveg 1,5 literes ásványvíz árának megfelelő összegű tandíjat. A környék kunyhóiban élő családok gyermekei vagy ide, vagy egyáltalán nem járnak iskolába.

Egy pillanatra felejtsük el a gazdag magániskolák világát. A luxust itt az jelenti, hogy szemben az állami iskolák 150-200 fős osztálylétszámával, itt csak 56-78 gyerek jár egy osztályba és zsúfolódik be a maximum 16-20 négyzetméteres tantermekbe, de a 75 elsős összesen 16 négyzetméteren is elfér egy 2x2 és egy 3x4 méteres egyablakos teremben. A 2x2 méteres terem eredetileg számítógép szobának épült, de mivel az az ember, ahonnan lekötötték az áramot nem fizette ki a számlákat, így az feleslegessé vált. Az adományokból származó számítógép az igazgatónő apró szobájában porosodik fóliával letakarva. Most a számítógépek helyett ide 30 kiselsős zsúfolódik be 6 deszkából összetákolt, akkora padocskákban, amelyben otthon ketten sem férnének el. De legalább van pad. Maliban ugyanis gyakran nincs elég iskolapad az iskolákban, ezért a gyerekek maguk hozzák a néhány szálkás deszkából otthon összeeszkábált ülőalkalmatosságaikat. Különösen októberben, az iskolaév elején lehet látni 6-7 éves gyerekeket táskával a hátukon és paddal a derekuk körül imbolyogni az úttest szélén, mely mutatványt olyan iskolában ahol nincs őr, vagy nem tudják zárni, bizony naponta ismételnek.

Az École Chérifoula 2004-ben nyitotta meg kapuját, egy első osztállyal. Ma közel 600 gyermek jár ide nap mint nap, 8 nagyobb és két apró tantermébe, kilenc osztályba (Maliban az általános iskola 9 osztályos). Az iskola a poshadó mocsár szélén épült, egy lebetonozott udvart övező két betonblokk, mindegyikben 4-4 teremmel. A jobb oldali termek mérete - a lemorzsolódásnak köszönhetően - már csak a fele a másik oldalinak. A tisztán tartott udvart, amely a szünetekben megtelik gyerek zsivajjal, az egyik szülő által 2 éve ültetett fákkal árnyékolják. A tanári a napállástól függően éppen árnyékos oldalon elhelyezett két deszkapad, melyek mellett faszenes kis tűzhelyen főzik a teát. A betonpadlóban hagyott négy kis lyuk szolgál mellékhelyiségként, de ellentétben az iskolák nagy részével, legalább van hova menni, ha a szükség szólítja a gyerekeket. A vizet a termekben nagy műanyag hordókban tárolják, ezekből merítenek és isznak a tetejükön elhelyezet műanyag bögrékből a gyerekek. Az órák kezdetét és végét egy fellógatott, kiszuperált gázpalack ütögetésével jelzik. Az oktatás francia nyelven történik, melyet az iskolába bekerülő bambara vagy peul törzsbeli gyerekek a tantárgyak elsajátításával tanulnak meg. Ehhez jön a 7. osztálytól az angol nyelv oktatása.

A kilencgyermekes, elkötelezett, fiatal energikus igazgatónő és a tanárok nagy vágya további 3 terem felépítése az egyik blokk tetején, az előkészítőnek, az első és a kilencedik osztálynak. Erre azért is szükség van, mert a helyhiány miatt évről-évre több gyermek felvételét el kell utasítani. Az előkészületek már megtörténtek, megépült a tetőre vezető lépcső, két sor téglát már le is raktak. A többi már meglévő, de az elégségestől messze elmaradó számú tégla – pénzhiány miatt – a tetőn halmozódik. A szülők közel 40%-a nem, vagy csak késve tudja fizetni a tandíjat, amely gyakran nemhogy építkezésre nem elég, de még a tanárok fizetését sem fedezi.

Alapítványunk segítséget kíván nyújtani a 3 terem felépítéséhez. Ennek érdekében téglajegyet árusítunk. Az összeget kizárólag az iskola építésére lehet felhasználni, az erre vonatkozó garanciákban a fenntartóval megállapodtunk és a felhasználást folyamatosan ellenőrizzük.

 

Galériák

Iskolatámogatás 2014, Iskolatámogatás 2016